Handel elektroniczny bardzo często nazywany jest e-commerce. Ma on wiele rozwiązań. Do tych, które są najbardziej popularne należą oczywiście sklepy internetowe. Ale oprócz nich działają także internetowe serwisy aukcyjne.
Cechy charakterystyczne dla aukcyjnych serwisów internetowych
Mają one kilka cech charakterystycznych. Dzięki temu możliwe jest odróżnienie ich od innych rozwiązań handlu elektronicznego. Do najbardziej charakterystycznych cech aukcyjnych serwisów internetowych należą:
- nieograniczony (z wyjątkiem ograniczeń regulaminowych) dostęp umożliwiający sprzedaż towarów i usług. W internetowym serwisie aukcyjnym swoją ofertę asortymentową mogą zaprezentować wszyscy – zarówno firmy jak i osoby prywatne;
- połączenie rynku consumer-to-consumer z rynkiem business-to-consumer oraz rynku business-to-business.
Cechą, która odróżnia aukcyjne serwisy internetowe od e-sklepów jest także to, że cenę określa się na zasadzie licytacji.
Kategorie sprzedających na aukcyjnych serwisach internetowych
Na aukcyjnych serwisach internetowych mogą kupować i sprzedawać praktycznie wszyscy. Sprzedających można podzielić na:
- osoby prywatne, które oferują do sprzedaży dobra używane;
- osoby fizyczne, które oferują dobra nowe własnej produkcji. W tej grupie znajdą się osoby, które są drobnymi niezarejestrowanymi wytwórcami, mogą to przykładowo majsterkowicze;
- przedsiębiorstwa, które są pośrednikami. Oferują więc towary innych przedsiębiorstw;
- przedsiębiorstwa oferujące swoje produkty. Dla tych przedsiębiorstwa aukcja internetowa jest dodatkowym kanałem sprzedażowym.
Internetowe serwisy aukcyjne to nie tylko bardzo duży, ale także bardzo różnorodny rynek.
Rodzaje aukcji internetowych
Jest ich kilka. Dla serwisów internetowych wzorem są tradycyjne domy aukcyjne. Możemy więc wyróżnić aukcje:
- angielskie (klasyczne);
- wielokrotne;
- błyskawiczne;
- przetargowe;
- odwrócone;
- typu „kup teraz”.
Oferta internetowych serwisów aukcyjnych jest bardzo bogata. Można je porównać do bazaru, który ma ogólnoświatowy zasięg.