Jednym z dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce jest autocasco. Przed podpisaniem umowy należy bardzo dokładnie ją przeczytać.
Towarzystwa ubezpieczeniowe chętnie bowiem umieszczają zapisy, których celem jest w momencie wystąpienia o przyznanie odszkodowania zmniejszenie jego wysokości lub nawet odmowa jego wypłacenia.
1.Franszyza
Określa ona, przy jakiej kwocie szkody nie zostanie ona pokryta przez ubezpieczyciela. Może być integralna; pod tym pojęciem kryje się minimalna wartość szkody, poniżej której towarzystwo ubezpieczeniowe nie ponosi odpowiedzialności. Może też być redukcyjna. W tym przypadku chodzi o kwotę, o którą wypłata odszkodowania zostanie zmniejszona, bez względu na jej wysokość. Odszkodowanie nie zostanie wypłacone, gdy wartość szkody nie przekroczy kwoty franszyzy redukcyjnej. Kupując polisę autocasco wybierzmy tę, która zawiera małą franszyzę.
2.Rażące niedbalstwo
Ulubione i często wykorzystywane (wręcz nadużywane) przez towarzystwa ubezpieczeniowe sformułowanie. Gdy likwidator szkody dojdzie do wniosku, że właściciel samochodu dopuścił się rażącego niedbalstwa przez co sam przyczynił się do powstania szkody, nie ma mowy, aby ubezpieczony uzyskał odszkodowanie. Niektóre sytuacje (na przykład pozostawienie kluczyków w stacyjce i nie zamknięcie samochodu) można bez żadnej dyskusji uznać za rażące niedbalstwo, inne już niekoniecznie.
3.Amortyzacja części
To także chętnie używane określenie przez towarzystwa ubezpieczeniowe sprzedające polisy autocasco. Nagminną praktyką jest obniżanie wartości części samochodowych w chwili przeprowadzania wyceny szkody przez likwidatora. Oznacza to bardzo często, że osoby, które są właścicielami starszych roczników samochodów żegnają się z odszkodowaniem. Wykupując polisę autocasco można jednak uniknąć uwzględniania przez likwidatora amortyzacji części. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami.
4.Zawyżona wartość samochodu
Wartość samochodu to jeden z czynników wpływających na wysokość składki. Przy wypłacaniu odszkodowania brana jest jednak pod uwagę wartość auta w momencie powstania szkody.